- Címoldal /
- Internátusról /
- KRINT30 /
- A 30 év margójára /
- Hozzáadott pedagógiai érték egy keresztyén bentlakásos intézményben
Internátusról
Internátusról
Hozzáadott pedagógiai érték egy keresztyén bentlakásos intézményben
,
Pálné Lencsés Szilvia zárógondolatai
2017-ben intézményünkben tanfelügyeleti ellenőrzés történt, melynek záró beszélgetésében az eljárást vezető köznevelési szakértő egyik javaslata az volt, hogy a jövőre nézve próbáljuk meg kimutatni azokat a hozzáadott pedagógiai értékeket, melyeket az internátus diákjaink számára nyújt, melyek biztonságos alapot képeznek a ránk bízott ifjak képességeinek, tehetségeinek kibontakozásához.
A feladat egy oktatási intézmény tekintetében is nagyon komplex vizsgálódást igényel, kollégiumi aspektusból pedig még összetettebb. Mit is jelent valójában a hozzáadott pedagógiai érték?
Ezzel az értékkel a kompetenciamérések során találkozhatunk, ami tulajdonképpen azt fejezi ki, hogy az adott intézmény mennyivel járul hozzá a tanulók tudásának, képességeinek és készségeinek fejlesztéséhez. Valójában az intézményben folyó munka hatékonyságának mutatója, másképpen fogalmazva a pedagógus munkájának eredményességét tükrözi.
Hogyan történhet a mérése? Megvalósulhat az oktatási folyamat elején és végén mért eredmények összevetésével, de kiindulhatunk egy mérési pontból is, ilyen esetben szükséges a háttértényezők vizsgálata is. Ha hozzávetőlegesen meg tudjuk határozni, hogy a gyermek képességeinek mekkora része hozott tudás, és mennyit tesz hozzá az intézmény, akkor látszik a hozzáadott pedagógiai érték.1
De hogyan lehet a kollégiumpedagógiai – elsősorban nevelési – tevékenységet a hozzáadott érték mérlegén mérni? A Kollégiumi Nevelés Országos Alapprogramja által meghatározott nevelési területek közül négyet emelek ki, és röviden összegzem az intézményi sajátosságainkból fakadó szempontjainkat, tapasztalatainkat a hozzáadott pedagógiai érték megjelenítési lehetőségei tekintetében.
A tanulmányi előmenetel terén az eredményeket mindenképpen vizsgálhatjuk egyéni szinten tanulócsoport és intézmény viszonylatában egy-egy tanév tekintetében, illetve 4 - 6 év távlatában. Össze tudjuk vetni gimnáziumi szinten a bentlakásos illetve nem kollégista diákok tantárgyi átlagait. Ezt rendszeresen meg is tesszük, hiszen negyedévenként, félévenként kimutatásokat, elemzéseket végzünk. Azt tapasztaljuk, hogy az állandó napirend, a nyugodt tanulási feltételek biztosítása, a diákok egyéni kísérése, támogatása az internátista tanulóközösség tanulmányi eredményeit egyértelműen pozitív irányba mozdítja.
Kiemelt figyelmet szentelünk az önismeret és pályaorientáció nevelési területének. Itt a számszaki mérések nem relevánsak, a pedagógiai tevékenység eredményessége teljesen más dimenzióban jelenik meg. A nevelőtanár legfontosabb feladata a rábízott diákokkal a bizalmi kapcsolat kiépítése. Erre az alapra építkezve bontakozhat ki egy mentori, illetve coach attitűddel bíró pedagógiai tevékenység, amely segíti a diákok reális önismeretének kibontását.2 Másrészt a nevelőtanár, mintegy tutor3, kinyithatja a világot, lehetőséget nyújtva sokféle tevékenységben való részvételre, tapasztalatszerzésre, ami alapján határozott irányokat vehet érdeklődésük, pályaorientálságuk.4 Internátusi életünk struktúrája, rendje, közösségépítő programjaink, sport- és művészeti szakköreink kiváló teret és lehetőséget biztosítanak mindennek megvalósulásához.
A pedagógiai hozzáadott érték ezeken a területeken nem feltétlenül a felsőoktatásba felvételt nyert tanulók számában, hanem sokkal inkább a saját adottságaival, személyiségjegyeivel tisztában lévő diák testhezálló pályaválasztásában, majd a hivatásában való megelégedettségében mérhető. Ehhez a hosszútávú folyamathoz nélkülözhetetlen diákjaink kísérése, elért eredményeik számontartása, a visszacsatolási lehetőségek biztosítása. Kiváló alkalmat kínál erre nézve egy-egy jubileumi év, mely során adott koncepció szerint megkeressük volt diákjainkat. Ezt az idei, 30 éves évfordulónkon is megtettük. Sok értékes visszajelzést kaptunk tőlük, ami arra enged következtetni, hogy nevelőtanári tevékenységünk nem volt eredménytelen: a közvetített értékek befogadásra találtak.
A negyedik vizsgált területünk a lelki nevelés feladatköre. Érdekességként jegyzem meg, hogy ez minden kollégium számára előirányzott tevékenység. Egyházi intézményként kiemelt szerepe van, ami intézményünk identitásából fakadóan a kollégiumi élet minden területét át kell, hogy hassa. Ezt a feladatot nem csupán a lelkipásztorunknak, hitoktatóinknak kell végezniük, hanem meg kell jelennie a reggeli ébresztő szavaiban, az asztalközösségben, a fegyelmezésben, egy-egy vigasztaló gesztusban, úgyszólván minden lélegzetvételünkben. Ezen a területen a nevelőtanár hozzáadott pedagógiai értékének mérlege nem más, mint saját hitelessége.
Az a személyes meglátásom, hogy abban az intézményben, ahol a pedagógusok szem előtt tartják, sőt küldetésként élik meg munkájuk értékteremtő lehetőségeit, ott bizonyossággal felszínre kerülnek a diákokban rejlő tálentumok is. A nevelés eredményességének keresztyén szemléletű valid5 mérési pontját pedig Pedagógiai Prog-ramunk vezérigéje azonosítja: „Neveld a gyermeket a neki megfelelő módon, még ha megöregszik, akkor sem tér el attól.” (Péld 22,6)
Neveld a gyermeket
a neki megfelelő módon, még ha megöregszik, akkor sem tér el attól!