- Címoldal /
- Internátusról /
- KRINT30 /
- A 30 év margójára /
- Kollégium és tehetséggondozás
Internátusról
Internátusról
Kollégium és tehetséggondozás
,
SZERZŐ: PÁLNÉ LENCSÉS SZILVIA
A kollégium és a tehetséggondozás kapcsolatának feltételezése sok-sok kérdőjelet indukál mindazok fejében, akik még nem találkoztak ennek a speciális közösségi struktúrának, életformának belső világával, lehetőségeivel.
A Kecskeméti Református Internátus a 2021-es esztendőben ünnepli újraindulásának 30. évfordulóját. Ezen alkalomból szeretnénk némi betekintést nyújtani intézményünk életébe, értékrendjébe a tehetséggondozás szemüvegén keresztül.
„A református internátusokban folyó nevelőmunka helyzetéről, nehézségeiről és eredményeiről nemhogy a világi, de még az egyházi sajtóban is alig-alig lehet olvasni. Ez a tény akaratlanul is azt a képet erősíti, hogy az internátusi nevelés területén nincsenek megválaszolandó kérdések.”1 Vagy talán mégis… Sőt úgy gondolom, hogy nagyon sok kérdés van, amit érdemes lenne megvizsgálni a kollégiumi élet kapcsán, de jelen írásomban csak a tehetséggondozás területére fókuszálok.
Van-e egyáltalán múltja a kollégiumi tehet-séggondozásnak?
Hazánkban a bentlakásos intézmények – nevezzük azokat kollégiumnak, internátusnak vagy diákotthonnak – története egybeesik az oktatási intézmények történetével, hiszen már az első, egyházi kézben lévő kolostori vagy káptalani iskolákban is a diákok nagy része bentlakó volt. Ez lehetőséget biztosított a diákok személyiségformálására, a tehetséges diákok képességeinek, szorgalmának felismerésére, adottságaik kibontakoztatására.
Jellemző volt ez az első magyar iskolára, a 996-ban alapított pannonhalmi bencés apátság kolostorára ugyanúgy, mint a középkor végén, a reformáció időszakában létrejött protestáns, kollégium típusú intézményekre (Debrecen, Pápa, Sárospatak, Kolozsvár, Várad, Gyulafehérvár, Nagyenyed). Itt nem a mai értelemben vett kollégiumokról beszélünk, hanem egy közös rendszerben működő, egymásra épülő, háromszintes képzést nyújtó intézményekről (elemi-, közép- és felsőbb iskola), ahol a diákok meghatározó többsége az iskolák diákotthonaiban, internátusaiban teljes ellátás és nevelőtanári felügyelet mellett mélyíthette el ismereteit. „Tehetségpártoló tevékenységüknek köszönhető, hogy a legkiválóbb növendékek külföldön, elsősorban német vagy németalföldi egyetemeken folytathatták tanulmányaikat, hogy aztán hazatérve ők maguk váljanak a magyar oktatás megreformálóivá (Apáczai Csere János, Tolnai Dali János, Pápai Páriz Ferenc).”2
A dualizmus és a két világháború közötti időben sok egyházi középiskola mellett szerveztek diákotthont fiúknak és lányoknak egyaránt, sőt olyan bentlakásos intézményeket is alapítottak, amelyek növendékei különböző iskolákba jártak. Ezekben jelentős figyelemmel voltak az alacsonyabb társadalmi rétegekből jövő fiatalokra. A kollégium, mint szerveződés az egyházi iskolák mellett tehát az állami iskolák életében is szerephez jutott, ahol szintén törekedtek a diákok nevelésére, tehetségük kibontakoztatására.
Az 1900-as évek első felében tehetségvédelmi mozgalom indul hazánkban, melynek egyik érdekes kísérlete a Sárospataki Református Kollégiumban zajlott „manzárdszoba és Rácz-ház” néven. A vizsgálódás fókuszában az állt, hogy egy kiváló képességű,
Van-e egyáltalán múltja a kollégiumi tehet-séggondozásnak?
Hazánkban a bentlakásos intézmények – nevezzük azokat kollégiumnak, internátusnak vagy diákotthonnak – története egybeesik az oktatási intézmények történetével, hiszen már az első, egyházi kézben lévő kolostori vagy káptalani iskolákban is a diákok nagy része bentlakó volt. Ez lehetőséget biztosított a diákok személyiségformálására, a tehetséges diákok képességeinek, szorgalmának felismerésére, adottságaik kibontakoztatására.
Jellemző volt ez az első magyar iskolára, a 996-ban alapított pannonhalmi bencés apátság kolostorára ugyanúgy, mint a középkor végén, a reformáció időszakában létrejött protestáns, kollégium típusú intézményekre (Debrecen, Pápa, Sárospatak, Kolozsvár, Várad, Gyulafehérvár, Nagyenyed). Itt nem a mai értelemben vett kollégiumokról beszélünk, hanem egy közös rendszerben működő, egymásra épülő, háromszintes képzést nyújtó intézményekről (elemi-, közép- és felsőbb iskola), ahol a diákok meghatározó többsége az iskolák diákotthonaiban, internátusaiban teljes ellátás és nevelőtanári felügyelet mellett mélyíthette el ismereteit. „Tehetségpártoló tevékenységüknek köszönhető, hogy a legkiválóbb növendékek külföldön, elsősorban német vagy németalföldi egyetemeken folytathatták tanulmányaikat, hogy aztán hazatérve ők maguk váljanak a magyar oktatás megreformálóivá (Apáczai Csere János, Tolnai Dali János, Pápai Páriz Ferenc).”2
A dualizmus és a két világháború közötti időben sok egyházi középiskola mellett szerveztek diákotthont fiúknak és lányoknak egyaránt, sőt olyan bentlakásos intézményeket is alapítottak, amelyek növendékei különböző iskolákba jártak. Ezekben jelentős figyelemmel voltak az alacsonyabb társadalmi rétegekből jövő fiatalokra. A kollégium, mint szerveződés az egyházi iskolák mellett tehát az állami iskolák életében is szerephez jutott, ahol szintén törekedtek a diákok nevelésére, tehetségük kibontakoztatására.
Az 1900-as évek első felében tehetségvédelmi mozgalom indul hazánkban, melynek egyik érdekes kísérlete a Sárospataki Református Kollégiumban zajlott „manzárdszoba és Rácz-ház” néven. A vizsgálódás fókuszában az állt, hogy egy kiváló képességű, szegény sorsú gyermekekből álló homogén csoport tud-e hatékonyan működni az angol, „elitinternátusra” jellemző viszonyok között. A kísérlet azt az eredményt hozta, hogy a tehetségekből kiválogatott csoport tagjai természetesnek tartották a velük szemben támasztott magasabb követelményeket, s azoknak igyekeztek megfelelni. A református kollégium értékrendje biztos alapot nyújtott az itt folyó eredményes tehetséggondozó munkához. Az 1946-ig működő programból indulók szinte valamennyien a szellemi és a politikai elit tagjai lettek vagy Magyarországon, vagy külföldön. A pataki modell sikere, jóval túlhaladva a várt eredményeket, átterjedt több egyházi iskolára is. A kollégiumi tehetséggondozás tehát új lendületet kapott. Ennek hatására 1941-ben a kormány támogatásával létrejött az Állami Tehetségvédelmi Alap.
Az 1940-es évek végén hatalomra kerülő kommunista párt és ideológiai vezetése azonban feleslegesnek ítélte a tehetséggondozás minden korábbi formáját. A bentlakásos intézmények esetében még a kollégiumi elnevezést is el akarták törölni, általánossá téve a diákotthoni megjelölést. Ezekben az intézményekben a lakhatási és tanulási feltételek megteremtésével elsősorban a munkás-paraszt származású fiataloknak biztosították a továbbtanulás lehetőségét.
Az egyházi intézmények államosítása során 1952-re alakult ki az az állapot, amely egészen a rendszerváltásig fennállt: a katolikus egyház nyolc (négy szerzetesrend – a bencések, a ferencesek, a piaristák, illetve a szegény iskolanővérek – két-két intézményt), míg a református egyház egyetlen négyosztályos gimnáziumot működtethetett Debrecenben. Ezek az intézmények a bentlakásos kollégiumi rendszerükkel menedéket jelentettek a rendszer által üldözöttek gyermekei számára, végezve felkaroló, tehetségápoló tevékenységüket. „Ám az ideológiai elképzelések ellenére, mint ahogy egyes iskolákban, a kollégiumok körében is voltak olyan intézmények, amelyek hivatalosan vagy a hatóság hallgatólagos engedélyével tudatosan végeztek tehetséggondozást.”3
A 60-as évek közepétől a kollégium elnevezés kezdett ismét elfogadottá válni. A diákotthonból kollégiummá válás feltétele a meghatározott szempontoknak megfelelően szervezett közösségi élettől és a bentlakó diákok 4,00 körüli tanulmányi átlagától függött.
A rendszerváltást követő években a magyar tehetséggondozás újabb fellendülésének időszaka következett, mely napjainkig tart. Elindításában meghatározó szerepet játszott az 1989-ben megalakult Magyar Tehetséggondozó Társaság.
A kollégiumok helyzete azonban nem volt biztató. „A kollégiumi nevelői munka a rendszerváltás előtt, és az azt követő néhány évben kissé lenézett, sőt szinte nem létező szakma volt.”4 „Az 1993. évi LXXIX. közoktatási törvény előkészítése és társadalmi–szakmai vitája során pedig a törvény-előkészítők körében felmerült annak a lehetősége, hogy a kollégiumot nem is kell szerepeltetni a közoktatási intézményrendszer részeként, inkább a népjóléti tárca felügyelete alá kell helyezni, mint szociális ellátórendszert.” 5 (BENEDEK 2003, p. 54.)
Végül ezeket a veszélyhelyzeteket sikerült elhárítani, majd 2001-ben elkészült a Kollégiumi Nevelés Országos Alapprogramja. Ebben, valamint 2009-es módosításában kiemelt tevékenységként jelent meg, és azóta is jelen van a tehetségek kiválasztásának és gondozásának feladata. A rendeletben foglalt előírások megteremtették a komplex tehetségfejlesztő munka szinte minden elemének (differenciált képességfejlesztő, tehetséggondozó foglalkozás, önismeret, szociális képesség, tanulási és gondolkodási kultúra fejlesztése, sokszínű szabadidős tevékenységi rendszer) alkalmazási kötelezettségét, a kollégiumok pedagógiai programjába történő beépítését. Ezzel a tehetséggondozás tehát nemcsak lehetőség, hanem törvényi kötelezettség lett a kollégiumokban, internátusokban.
Fontos feladatunknak tekintjük tehát a tehet-ségjegyek felismerését egy-egy diákban, majd gondozni és támogatni annak kibontakozását. A tehetség nem feltétlenül csak az iskolai tantárgyi tudásban azonosítható, hanem valamilyen területen meglévő motiváltságban, érdeklődésben is. „A pedagógiai kutatások mára már egyértelműen igazolták, hogy komplex megközelítésű, a kompetenciafejlesztésre fókuszáló tehetségsegítést kell előtérbe állítanunk, aminek csak az egyik komponense az ismeretek halmaza. Különösen igaz ez a kollégiumokban, ahol a kompetenciákat jóval tágabban (tehát nem kizárólag szaktárgyi vonatkozásokban) kell értelmezni.”6 A komplex szemlélet viszont igényli a kollégiumpedagógusi attitűd megújulását a mindennapi gyakorlatban. A tehetséggondozás két területen kíván a nevelőtanártól odafigyelést a rábízott diákok tekintetében: egyrészt szükség van a bizonytalan tanulók támogatására, másrészt a lelkes diákok folyamatos ösztönzésére, valamint mindkét típus lelki terelgetésére.
A tehetséggondozás fontosságát mérlegelve a 2017/2018-as tanév során nevelőtestületünk az internátus diákközösségével karöltve egy díjat alapított, melynek értékét emeli, hogy az a Kecskeméti Református Gyülekezet által 1928-ban alapított internátus 90. jubileumi évében született.
A díj elnevezésére a diákság körében pályázatot hirdettünk, mely Tauber Lili, akkori 11. e osztályos tanuló ötlete alapján a „Bontsd Ki Szárnyaid!” Díj lett. Az elismerést kaphatja:
- az az internátista diák, aki a közösség alakítását, fejlődését munkájával, jó kezdeményezéseivel, véleményével, példamutató viselkedésével elősegíti, és erre társait is ösztönzi, illetve
- tanulmányai terén igényes, pontos és eredményes.
A díj kiosztására három ízben került sor az intézmény nevelőtestületének és diákönkormányzatának döntése alapján, melyet az alapítás óta eltelt tanévek során Vas Virág Sára, Bartha Dániel és Ficsor István nyert el.
A Kecskeméti Református Internátus pedagógusai szívükön viselik a diákjaik egyéni kísérését, tehetségük támogatását, és nyitottak az ehhez szükséges önművelésre és a továbbképzések által történő szakmai fejlődésre.
Neveld a gyermeket
a neki megfelelő módon, még ha megöregszik, akkor sem tér el attól!