- Címoldal /
- Internátusról /
- KRINT30 /
- Közösség /
- Egy nap az internátusban
Internátusról
Internátusról
Egy nap az internátusban
,
ZERZŐ: SZOMBATI GRÉTA
Azt hiszed, álmodsz. Azt hiszed, a füledben egyre erősödő dallam csak képzeleted szüleménye. Csak kitalált világod aláfestő zenéje, amit megálmodott neked valaki, valaki fáradhatatlan. Ahelyett, hogy aludt volna még, ugyebár.
Aztán a rádiós hírbeolvasó ismerős hangjára felriadsz. Egy darabig fülelsz, csukott szemmel, hátha akkor elhallgat, látva, hogy nincsen célközönség. De ő elszántan beszél tovább, te pedig minden reggel meghallgatod, mennyivel drágult a benzin, bosszankodsz rajta, bár autód az nincs.
Az éjszakás nevelő emlékeztet, nehogy elfelejts ébren maradni. Mire az ágyból kikászálódsz, a fürdőszoba már foglalt, természetesen. Felöltözöl. Közben azon gondolkodsz, vajon a szomszéd épület ablakaiból át lehet-e annyira látni hozzátok, mint tőletek hozzájuk.
Megkísérelsz valami hasznosat tenni magaddal. Megágyazol. Az ágytakaród gyűrődései viharos tenger hullámaira hajaznak, te pedig tanácstalan hajótöröttként meredsz rájuk. Húsz percen át próbálod szalonképessé alakítani magadat. Húsz perc múlva a többiekkel együtt papucsban csoszogsz le a konviktusig, és a hátsó ajtón mész be reggelizni – mint bennfentes.
Álomittas arcok között készítesz magadnak reggelit – müzlit, ha máshoz nincs ötleted. Hogyha túl korán érkezel, a tea megégetheti a szádat, de ha késésben vagy, éppen megfelelő hőmérsékletű ahhoz, hogy nagy kortyokkal behozhasd a lemaradást.
Visszamész a szobádba. Majd lefelé jövet a lépcsőn – már indulóban a suliba – azon agyalsz, vajon mit felejtettél ki a táskádból, hogy ma ilyen képtelenül könnyű.
A portánál köszönsz. A portás néni több év gyakorlatából adódóan csak minden negyedik „áldás, békesség”-nél köszön vissza. Így mindenki azt érzi magáénak, amelyiket akarja.
Sorban mindenki leadja a szobakulcsot, hogy délután, az iskolából visszaérve hasonló taktikával visszakérhesse, majd kimenőre menet leadhassa, és kimenőről visszaérve elkérhesse.
A tanulóban könyvek és füzetek halmazával elhelyezkedsz a szokásos kis térségeden. Hogyha nem tudod a leckét, valaki más biztosan tudja, vagy ha mégsem, legalább van, aki együttérez. Ilyen szempontból tehát a csoportos tanulás nagyon is hasznos.
Mire leérsz vacsorázni, a többiek már repetáért állnak sorba.
Vacsora után pedig éneklés, illetve szájról olvasás dalba szedve… – attól függően, hogy tudod-e a szöveget vagy nem. És ha tudod a szöveget, tudod, mikor kell hátralökni a széket ahhoz, hogy minél nagyobb legyen a vacsora végét jelző hangzavar.
A folyosón mindenki telefonál. Páran – már pizsamában – visszaülnek a tanulóba, vagy az utolsó perceket kihasználva indulnak más szobákba, látogatóba.
Villanyoltás után már csak aludni szabad, vagy suttogni, de úgy, hogy azt össze lehessen keverni az alvással.
Neveld a gyermeket
a neki megfelelő módon, még ha megöregszik, akkor sem tér el attól!