- Címoldal /
- Internátusról /
- KRINT30 /
- Tanulmány /
- Sokszínűség és kihívás a kollégiumpedagógiában
Internátusról
Internátusról
Sokszínűség és kihívás a kollégiumpedagógiában
NEVELŐTANÁRI KOMPETENCIÁK,
SZERZŐ: HALASINÉ SIFFER EDIT
„A keresztyén pedagógia alapja a bibliai emberkép. Az ember Isten (eltorzult) képe, s ezen torzulás helyreállításában Isten embereket (pedagógusokat) használ fel teremtő szándéka eszközeként. Éppen ezért a keresztyén pedagógia nem lehet emberközpontú, hanem csakis Isten-központú, értékközvetítő pedagógia.” (Szontagh Pál Iván: Keresztyén pedagógia)
2014 őszén bibliakör vezetését vállaltam az inter-nátusban. Nagy erővel hatott rám az a nyitottság és szeretetlégkör, amellyel itt fogadtak. Úgy is fogalmazhatnék, megragadott a hely szellemisége, miliője. 2016-tól főállású munkatárs lettem. Mielőtt az internátusba kerültem, nem volt rálátásom a nevelőtanári feladatkör sokszínűségére és kihívásaira. Nem volt saját élettapasztalatom a kollégiumok világáról, hiszen szűkebb-tágabb környezetemben nem volt kollégista. Így, munkavégzésem első éve – a rácsodálkozáson túl – sok új ismeretszerzéssel és tapasztalatgyűjtéssel telt.
Meghatározó élmény volt számomra látni, ahogy az újonnan érkező diákok félénken lépnek be a kollégium ajtaján, hiszen egy teljesen új világ várja őket. Megszűnik az otthon által nyújtott mindennapi állandóság, biztonság. Meg kell tanulni az önállóságot, alkalmazkodást, és részben egyedül boldogulni.
Az idő múlásával azonban egyre csökken, majd meg is szűnik a kezdeti szorongás. Egyre magabiztosabban mozognak a gyerekek, egyre otthonosabbnak érzi mindenki a kollégiumot. Megszokják a napirendet, összeismerkednek a felsőbb évesekkel, összecsiszolódnak a szobatársakkal. Lassan barátságok is köttetnek, és egy idő után – szinte észrevétlenül – a meghatározó tagjaivá lesznek a kollégiumi nagycsaládnak. Megkezdődik egy új élet, a csoportfoglalkozásokkal, késő estébe nyúló beszélgetésekkel, a kollégiumi rendezvények sokaságával, színházlátogatásokkal, kirándulásokkal, kulturális és sportnapokkal.
A kollégium a gyerekek második otthona. Itt nyilvánul meg valódi személyiségük. Esetenként felszínre törnek a tanulási vagy szocializációs nehézségek hátterében meghúzódó, megoldásért kiáltó gondok.
Nem mindegy tehát, milyen lelkületű, szakmai felkészültségű pedagógusok állnak a gyerekek mellett segítőként ebben az élethelyzetben.
Hitemet gyakorló keresztyén pedagógusként hálás vagyok azért, hogy olyan intézményben dolgozhatom, ahol a nevelőtestület „...gyermekeket szerető, hitben elkötelezett, egymás munkáját megbecsülő, következetes, emberséges szigorral nevelő, pedagógiában jártas tanárokból áll.” (Pedagógiai Program) A szakmai hozzáértésen túl kiemelten fontos a keresztyén értékek életvitelszerű megélése, bemutatása. Megjelenésünkkel, magatartásunkkal, beszédkultúránkkal egyaránt nevelünk és példát mutatunk.
Ahhoz, hogy kollégiumpedagógusként kiteljesedhessünk pedagógiai munkánkban, pontosan kell ismernünk saját intézményünk nevelési alapelveit, céljait és feladatait. Néhányat szeretnék kiemelni internátusunk alapelveiből, a teljesség igénye nélkül:
- „a keresztény erkölcsi elvek megismertetése és életté váltása”,
- „felelősség, bizalom, szeretet, segítőkészség és tapintat alkalmazása a nevelésben”,
- „tehetséggondozás, felzárkóztatás, pályaválasztás, életkezdés segítése, az egész életen át tartó tanulás megalapozása”,
- „egyéni bánásmód alkalmazása az életkori és személyiségre jellemző sajátosságok, különösen a sajátos nevelési igényű tanulók szükségleteinek figyelembevételével”,
- „a nevelőtestület pedagógiai, módszertani felkészültségének folyamatos fejlesztése”.
A kollégiumi nevelőmunka szakmai kompetenciákat feltételez. A kompetencia egy gyűjtőfogalom: illetékesség, jogosultság, szakértelem. A pedagógiai kompetenciák rendszert alkotnak: a pedagógiai munkára, a nevelésre, a tanításra alkalmassá tévő ismeretek, képességek és készségek, valamint az ezeket kísérő érzelmek, motívumok rendszerét. A szakmai munkánkban meghatározó nyolc kompetenciaterület a következőkre épül: a személyiség fejlesztése; az egyéni bánásmód érvényesítése; tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése; szaktudományi, szakmódszertani tudás, tervezés; a tanulás támogatása; a pedagógiai folyamatok folyamatos értékelése; kommunikáció és szakmai együttműködés; elkötelezettség és felelősségvállalás a szakmai fejlődésért.
A nevelőtanári szerepkörhöz hozzátartoznak az általános pedagógiai kompetenciákon túl, olyan sajátos kompetenciák is, amelyek egy iskolai tanár esetében nem, illetve másképp érvényesülnek. A kollégiumi közegben ugyanis szükségszerű, hogy képesek legyünk a kulturális és anyagi különbségek, az eltérő hozott tudás, hagyományok, a más-más családi háttérből adódó problémák rövid- vagy hosszútávú kezelésére. A serdülőkori identitáskeresésből adódóan napi rendszerességgel fordulnak elő konfliktusok. Sokszor nagy kihívás megoldani az adott szituációt úgy, hogy minden érintett érdekét figyelembe vegyük. Ilyen helyzetekben el kell vonatkoztatni saját érzéseinktől, és tárgyilagosan kell döntést hozni. Mindehhez olyan lelki és szellemi attitűddel kell rendelkezni, mely az esetek megoldásában egyetértéses, igazságos eredménnyel szolgál.
Az Kollégiumok Országos Alapprogramjában meghatározott széleskörű tizenkét nevelési terület feltételezi a kollégiumpedagógus generikus kompetenciáinak meglétét: a tantárgyakhoz kapcsoló
dó ismereteit és ezek átadására való képességét. Kiemelten fontosak a különböző funkcionális kom-petenciák, melyekkel az iskolai felzárkóztatást, előrehaladást és a tehetséggondozást is végezzük. Elengedhetetlenek a kommunikációs és kooperatív kompetenciák. Ezek egymásra épülnek, nem választhatók szét, nem egymástól függetlenül fejlődnek a pedagógiai gyakorlatban.
Nagy ajándék, hogy nevelőtestületünk szakképzettség tekintetében nagyon sokszínű. Zenepedagógus, hegedűművész munkatársunk, Drozdik Attiláné Ildikó a művészeti szakkört magas szinten irányítja, gondozza. Irodalmi esteken, adventi hangversenyen, ballagások alkalmával a gyerekek zenei előadása emeli a rendezvények színvonalát. Sikó Irénke, könyvtáros kolléganőnk a könyvtár működtetésével kapcsolatos feladatokat látja el. Ebben a rendkívüli helyzetben online könyvtárat hozott létre, így a diákok mindenkor hozzáférnek a kötelező olvasmányokhoz, érettségi segédanyagokhoz. Emellett a kézműves szakkör vezetését végzi, ahol a sütés-főzés mellett az ünnepekhez kapcsolódó kreatív dekorációk, dísztárgyak készülnek. Hárman, Szerdiné Novák Anett, Tótné Kovács Erika és jómagam rendelkezünk hittanoktatói diplomával, így részt vállalunk a kollégiumi bibliakörök szolgálatában. Két férfi kolléga, Fazekas István és Bodor Zoltán informatikus végzettséggel segít az IKT- kompetenciák fejlesztésében. Molnár Tamás éjszakás nevelő, tánctanárként sok végzős osztálynak tanította be a szalagavató táncát, valamint a műveltségi területek közül ő végzi az illemtanoktatást. Sokat jelent – a kollégiumi nevelés vonatkozásában –, hogy többségében nagycsaládosok, 4-5 gyermeket nevelő családanyák és családapák vagyunk. Gyermekeink között vannak a kollégiumi diákokhoz hasonló korú fiatalok, így a családban szerzett nevelési tapasztalataink gyakran segítséget jelentenek a kollégiumi nevelőmunkában is.
Végezetül, de nem utolsósorban szeretném megemlíteni intézményvezetőnket, aki a pedagógus előmeneteli rendszerben mesterpedagógus fokozatba lépett. Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzésben, a pedagógusok minősítő vizsgáján vagy minősítési eljárásában szakértőként vesz részt. Következetesen számontartja és szorgalmazza a tantestület tagjainak önértékelésben, minősítési eljárásban való részvételét. Támogató jelenléte sokat segít, hiszen a pedagógus életpályamodell és az ahhoz kapcsolódó tényleges gyakorlat elvárja a kollégiumi nevelőtanári szerepkör sokrétű átgondolását.
Összegezve, a munkáját szakmailag igényesen végző nevelőtanár a diákok életében meghatározó szerepet játszik, hiszen segíti a tanulókat a hátrányok leküzdésében, esélyeket teremt. Hozzáférést ad a jó színvonalú tudás elsajátításához és ezáltal az életminőség javításához. Munkájával hozzájárul az egész életen át tartó tanulás megalapozásához, a tanuláshoz szükséges készségek és képességek, a kulcskompetenciák erősítéséhez.
Megteremti a feltételeket az iskolai tanulmányok sikeres folytatásához, kiegészíti a családi és iskolai nevelést és oktatást. Biztonságot, érzelmi védettséget nyújt. Segíti a társadalmi szerepek tanulását, a konfliktuskezelés gyakorlását.
Dr. Simon István szavaival élve: „Kollégiumi tanárnak lenni nem könnyű. Csak igazi pedagógus elszántsággal, optimizmussal, tanári hittel végezhető hivatás.”
FELHASZNÁLT IRODALOM
- 59/2013. (VIII. 9.) EMMI rendelet, a Kollégiumi nevelés országos alapprogramjának kiadásáról
- Kecskeméti Református Internátus Pedagógiai Programja
- BAKOS Ferenc: Idegen szavak és kifejezések szótára. Budapest. Akadémiai Kiadó, 1974
- SZONTAGH Pál Iván: Érték, rend, értékrend. Tézisfüzetek Károli Gáspár Református Egyetem, Budapest, 2018. p. 4.
- VOPALECZKY György: Nevelőtanár? Kollégiumpedagógus? In: Kollégium 2006. 10. sz. p. 4-6. http://www.kollszov.hu/_news/2006/Koll_06_10.pdf
- BARNA Viktor, DANCSHÁZY-NAGY Ágnes: A kollégiumpedagógus kompetenciái. A kollégiumi nevelőtanárok kompetencia-térképe
Neveld a gyermeket
a neki megfelelő módon, még ha megöregszik, akkor sem tér el attól!